این تکنولوژی ها آینده را میسازند
نوشته شده توسط : ساحل

در سنه 1820 امید به زندگی هر شخص کمتر از 35 سنه بود، 94 درصد از جمعیت دانشمند در تهیدستی- نداری شدید حیات می‌کردند و کمتر از 20 درصد مردم گیتی سواد داشتند.

امروزه ولی امید به زندگی در میان کسان به بیش از 70 سال واصله است، کمتر از 10 درصد مردم عالم در فقر شدید حیات می‌کنند و بیش از 80 درصد جمعیت گیتی باسواد هستند.

این بهبودها به‌طور عمده به خاطر پیشرفت‌های مفصل در تکنولوژی، ابتدا عصر صنعتی و پیوستگی عصر اطلاعات ایجاد شده‌اند. تکنولوژی‌های جالب و جدید زیادی وجود دارند که کماکان روند تغییر جهان و شفا رفاه انسان را ادامه می‌دهند.

در واقع به همین دلیل می‌توانیم به آینده دنیای فناوری امیدوار باشیم.

خودروهای بدون راننده: خودروهای بدون راننده‌ای که این ایام هستی دارند در بسیاری از شرایط رانندگی، از خودروهایی که توسط انسان رانده می‌شوند امنیت بیشتری دارند. خودروهای بدون راننده تا حدود 3 الی 5 سنه آینده ایمن‌تر شده و به تولید انبوه می‌رسند.

سازمان سلامت جهانی تخمین زده است که هر سنه 25/ 1 میلیون تن از جراحات ناشی از تصادفات رانندگی می‌‌میرند. نیمی از قربانیان عابران پیاده، دوچرخه سواران و موتورسواران هستند.

خودروها اکنون که مهم‌ترین دلیل اجل افراد 15 تا 29 ساله در جهان هستند. خودروهای بدون راننده ولی دنیای سده بیستم را مجدد شکل می‌دهند. خودروهای هوشمند با یکدیگر ارتباط برپا می‌کنند لغایت از تصادفات و شدت ترافیک‌های خیابانی و جاده‌ای بکاهند.

این خودروها به رانندگان دستور می‌دهند که در موعد حضور در خودرو به فعالیت‌های دیگری مشابه انجام امور اداری، آموزشی و اجتماعی‌شان بپردازند.

انرژی پاک: مبارزه با تغییرات آب و هوایی برای تفریق میزان مصرف انرژی هنوز به جایی نرسیده است. با این حال اما خوشبختانه دانشمندان، مهندسان و کارآفرینان تلاش می‌کنند با به کارگیری پیشرفت‌های تکنولوژیک این شغل را اتمام بدهند.

در همین امتداد بها سلول‌ها و پنل‌های خورشیدی از سنه 1977 تا حالا تفریق 5/ 99 درصدی داشته است.

انرژی شمسی به زودی به صرفه ترین سوخت جایگزین برای سوخت‌های فسیلی خواهد شد. رونق تولید خودروهای الکتریکی مشابه محصولات شرکت تسلا و کاهش بها نهایی آنها با فرآوری انبوه، اقدام ابهت در این جهت خواهد بود. به این ترتیب به تدریج شاهد شکل‌گیری جایگاه‌های شارژ الکتریکی خودروها به جای جایگاه‌های سوخت بنزین و گاز خواهیم بود.

واقعیت مجازی و افزوده: پردازنده‌های کامپیوتری این روزها آنقدر تند شده‌اند که می‌توانند به نکوداشتن تجربه لذت‌بخشی از درستی مجازی و افزوده را برای ما برپایی کنند.

شرکت‌هایی مانند فیس‌بوک، گوگل، اپل و مایکروسافت میلیاردها دلار برای گسترش، راحتی استفاده و در دسترس بودن تکنولوژی‌های درستی مجازی و درستی افزوده سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

بعضی از مردم اندیشه می‌کنند که این تکنولوژی‌ها تنها برای بازی‌های ویدئویی کاربرد دارند، ولی این کسان با گذر زمان خواهند دید که این تکنولوژی‌ها برای انجام کارهای مختلف مفید خواهند بود؛ از ملاقات با رفقا و آشنایان از سراسر جهان گرفته لغایت کاربردهای پزشکی همانند بهبود ترس‌ها یا کمک به توانبخشی به افراد فلج.

پهپادها و خودروهای پرنده: GPS اولین بار به‌عنوان یک تکنولوژی نظامی معرفی شد، ولی حال که برای تاکسی گرفتن، پیدا کردن راه و حتی سپریدن بازی‌هایی مانند پوکمون هم به‌کار برده می‌شود.

پهپادها هم در ابتدا یک فناوری نظامی بودند، اما به سرعت برای انجام کارهای مختلف بازرگانی و مصرفی باره بهره‌گیری پیمان گرفتند؛ لغایت جایی که اکنون شرکت‌های بزرگی همانند آمازون و گوگل در حال ساخت پهپادهای خودشان هستند. در همین حال موج جدیدی از ساخت خودروهای پرنده بدست استارت آپ های گوناگون به گذرگاه افتاده است.

خودروهای پرنده از همان فناوری پهپادها استفاده می‌کنند، اما آنقدر کبیر هستند که بتوانند حتی افراد را هم جا‌به‌جا کنند. با این اوصاف چشمداشت می‌رود در آینده‌ای نه چندان دور خودروهای پرنده مقرون به‌صرفه‌تر از هواپیماها هم باشند.

هوش مصنوعی: هوش مصنوعی به پیگیری الگوریتم‌های جدید و استفاده مفصل در جمع‌آوری اطلاعات و پردازش کامپیوتری، پیشرفت سریعی در یک دهه ماضی داشته است. هوش مصنوعی نزدیک در هر زمینه‌ای کاربرد دارد؛

برای نمونه در عکاسی یک تکنیک هوش مصنوعی به نام «تبدیل به سخیف هنرمندانه» هست که عکاسان را به شکل یک نقاش تبدیل می‌کند. گوگل اکنون یک سیستم هوش مصنوعی ساخته است که سیستم‌های انرژی دیتاسنترها را کنترل می‌کند و به این ترتیب صدها میلیون دلار در هزینه‌های انرژی صرفه‌جویی می‌کند. کاربردهای گسترده هوش مصنوعی کسان را از کارهای تکراری ذهنی رها می‌کند، درست همانند انقلاب صنعتی که کسان را از سپریدن کارهای تکراری فیزیکی رها کرد.

سوپر کامپیوترهای جیبی برای همه: 80 درصد بزرگسالان عالم لغایت سال 2020 یک موبایل هوشمند متصل به اینترنت خواهند داشت. یک آیفون 6 نزدیک دو میلیارد ترانزیستور دارد که نزدیک 625 مساوی اغلب از ترانزیستورهای به‌کار رفته در یک رایانه پنتیوم اینتل سال 1995 است.

موبایل‌های هوشمند امروزی به مثابه سوپر کامپیوترها هستند. موبایل‌های هوشمند متصل به اینترنت امکاناتی را به افراد عادی می‌دهند که الی چند سال قبل تنها برای گروه خاصی از مردم در دسترس بودند.

تحصیل آنلاین با کیفیت بالا: در حالی که شهریه دانشگاه‌ها به سرعت بالا می‌رود، هر شخصی که یک موبایل هوشمند دارد می‌تواند کم و بیش در هر زمینه‌ای به‌صورت آنلاین تحصیل کند و به محتوای آموزشی غالبا رایگان و با کیفیت دسترسی داشته باشد.

در حالی که خرید یک دائرة المعارف بریتانیکا 1400 دلار هزینه دارد، اکنون که هر کاربر موبایل هوشمند می‌تواند در برابر به‌صورت مجانی از دانشنامه ویکی‌پدیا استفاده کند.

در همین حال کیفیت آموزش آنلاین هم رو به درمان است. در 15 سنه ماضی دانشگاه معتبر MIT سخنرانی‌ها و مواد درسی بیش از دو هزار دوره دانشگاهی را ضبط کرده و به صورت آنلاین ارائه دیتا است؛ روندی که چشمداشت می‌رود در چند سنه آینده دانشگاه‌های زیاد دیگری هم با آن به اتفاق شوند.

پزشکی کامپیوتری: لغایت همین اواخر کامپیوترها تنها در محیط‌های پزشکی و بیشتر برای اتمام کارهای تحقیقاتی و ثبت پیشینه مورد کاربرد قرار می‌گرفتند. امروزه ولی ترکیبی از علوم کامپیوتری و پزشکی در حال شکل‌گیری است که می‌تواند تنوع و پیشرفت‌های بزرگواری در دانش پزشکی ایجاد کند.

به عنوان مثال الی 15 سال پیش تنظیم توالی ژنوم انسان 3 میلیارد دلار هزینه داشت، امروزه ولی این هزینه به حدود هزار دلار کاهش یافته است و چشمداشت می‌رود روند کاهشی آن ادامه داشته باشد. به این ترتیب اصلاحات ژنتیکی به زودی به بخشی عادی از پزشکی تبدیل خواهد شد.

گمنبع:  https://www.beytoote.com/scientific/lashfiat-elmi/technologies-make1-future.html





:: بازدید از این مطلب : 65
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 26 خرداد 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: